17. syyskuuta 2015

The Golden triangle eli Delhi, Jaipur ja Agra

Delhi

Tänään päästiin kunnolla turisteilemaan. Ostettiin hotellilta Delhin kiertoajelu 2500 ruplalla (n.33€) joka sisälsi taksin ja kuskin päiväksi. Kuski kierrätti meitä aamukymmenen ja iltapäiväviiden välillä moneen mahtavaan paikkaan ja kuvia tuli otettua aika paljon. Lämpöä oli riittävästi, hikoilimme siis kuin possut ja silti ihmiset halusivat kuviin kanssamme :D Tunnettiin olomme varsin eksoottisiksi. Hotellimme eräs työntekijä kuvaili ihoamme sanoin "it's like milk and butter!"

Maitonaamoilta terkkuja!

Aloitimme päivän Punaisella linnoituksella eli Lal Qilalla. Meidän tuli ottaa kengät pois, koska linnoitus oli käytössä oleva moskeija. Sisäänpääsy oli 300 rupiaa ja saimme kauhtanat päällemme. Täällä meitä ei vielä pyydetty kuviin, mutta tuijotettiin jo antaumuksella. Seuraavana meillä oli vuorossa Gandhille pyhitetty puisto Raj Ghat, jossa koululaiset naureskelivat meille ja moikkailivat huomion perässä. Kun hymyilimme takaisin koko poikajoukko naureskeli innoissaan. On huvittavaa olla kävelevä nähtävyys.
Punainen linnoitus Delhissä ja miesten peseytymispaikka

Tämän jälkeen matkamme suuntautui kohti Humayun's tomb nimistä paikkaa, jossa oli mahtavia temppeleitä ja Taj Mahalin pikkusisko. Täällä meidät pyydettiin kuviin useamman kerran ja näimme papukaijoja! Jee! Ne olivat vihreitä. Kuumuus alkoi jo tuntua päälle ja hienvirta oli muuttunut putoukseksi. Pian pääsimme kuitenkin lounaalle pieneen ostoskeskukseen, jossa oli ilmastointi! Jee! Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Niin riittävästi ettemme saaneet neljään pekkaan pöytää tyhjennettyä.
Meidät pysäytettiin valokuvaan ennen kuin ehdittiin karata :D
Taj Mahalin edeltäjä Humayun's tomb

Syömisen jälkeen lähdimme kohti yhtä päivän kohokohtaa eli Lotus temppeliä. Temppeli on Lotuksen kukan mallineen ja todella kaunis. Jonotimme päästäksemme temppeliin sisälle ja hiljennyimme hetkeksi marmoripenkille. Otimme temppelin ulkopuolella paljon kuvia ja pääsimme aika monen tuntemattomankin kuvaan. Jep, käveleviä nähtävyyksiä tulossa, kamerat esiin! Meillä oli hauska päivä, mutta väsymys alkoi nostaa päätään. Ajoimme vielä Indian gaten ja presidentin palatsin ohi matkalla hotellille ja presidentin palatsi oli valtava. Siitä tuli ihan DC:n Capitol mieleen.

Jaipur

Lähdimme Jaipuriin aikaisin aamulla. Niin aikaisin, ettei hotellin aamupala tarjoilu ollut vielä käynnissä, joten tilasimme aamupalan huonepalvelusta puoli kuudeksi etukäteen jo edellisenä iltana. Heräsimme siis viiden jälkeen ja laitoimme itsemme valmiiksi ja pakkasimme kassimme yön poissaoloa varten. Aamupalaa ei kuitenkaan kuulunut. Soitimme huonepalveluun varttia vaille kuusi ja kyselimme aamupalan perään. Vastauksena oli, että aamupala on valmis ja kun kysyin, että mistä aamupalan löytäisimme sain vain luurin korvaan. Noh, kävimme Katin kanssa ravintolan edessä katsomassa, mutta se oli aivan pimeänä ja parvekkeella makasi kaksi miestä, luultavasti hotellin henkilökuntaa, nukkumassa. Hipsittiin siitä sitten takasin huoneeseen ja oltiin jo luovutettu aamupalan suhteen. Odotimme hissiä päästäksemme matkaan kuuden aikaan ja eiköhän silloin aamupalalle saavu. Olivat ilmeisesti unohtaneet meidät ja kun soitimme, alkaneet valmistamaan aamupalaa. Paistettua kananmunaa, paahtoleipää ja banaania. Hotkimme aamupalan kovalla kiireellä ja ryntäsimme alas sellaisella kiireellä, että minulta jäi passi ja eväät hotellihuoneeseen. Onneksi minulla oli passin kopio mukana, muuten olisi illalla hotelliin kirjautuessa tullut ongelmia.
Liikenteessä

Pääsimme lähtemään kohti Jaipuria vähän kuuden jälkeen. Automatka meni suhteellisen nopeasti. Pysähdyttiin kerran vessaan viiden-kuuden tunnin automatkan aikana ja kerran kuvaamaan apinoita. Kun päästiin Jaipuriin lähdettiin samantien nähtävyyksille. Ensimmäiseksi käytiin Amber (Amer)  palatsissa, joka oli todella hieno. Käveltiin paljon portaita, tutustuttiin kyykkyvessaan, väisteltiin norsuja ja vuohia ja ihasteltiin palatsin kauneutta. Meillä oli opas mukana, joka selitti varsin yksityiskohtaisesti palatsin historiasta ja koristelusta. Varsinkin pelipalatsi oli todella mieleen. Ennen kuin lähdimme kohti lounasta ja vesipalatsia joimme Chait ja nautimme kaikki niistä todella paljon. Intian chai tehdään maitoon, lisätään hieman vettä, sokeria, caramellia ja inkivääriä. Talvella voi lisätä myös mustapippuria jos on flunssainen olo. Iran sanoin, oli ihan hiton hyvää.
Löysin ihanan miehenkin <3 harmi vaan, että sinne jäi :(

Water palace oli nopeasti käyty koska palatsiin ei pääse. Se on veden ympäröimä ja otimme kuvia rannalta parin sadan metrin päästä ja ruokimme kaloja leivänpaloilla. Lounaan jälkeen vierailimme kangaspainossa, jossa pääsimme seuraamaan kankaan painantaa, joimme lisää Chaita ja ostimme Even kanssa norsuaiheiset huivit.

Tämän jälkeen menimme käymään Jantar Mantar nimisessä paikassa, jonne pääsi opiskelijakortilla puolet halvemmalla. Paikka oli täynnä aurinkokelloja, jotka toimivat edelleen melkein minuutin tarkkuudella ja siellä esiteltiin horoskooppimerkkejä ja sitä miten ne muuttuvat kuukausien kuluessa. Aika hienoja värkkejä olivat kyllä, mutta monissa selityksissä tuntui, että opas yritti opettaa meille minuutit, horoskoopit ja päiväntasaukset uudestaan. Hieman huvittavaa kyllä.

Jaipurissa aurinko paistoi paljon polttavammin kuin Delhissä, joten rasvatessamme itseämme pääsimme taas kuvattaviksi. On se aurinkorasvan levittäminen jännää tai niin voisi ainakin uskoa siitä vilskeessä mitä raivaaminen kameramiehissä aiheutti. Rasvauksen jälkeen menimme ihailemaan Jaipurin kuninkaan palasia eli City palatsia. Palatsi oli muusta kaupungista poiketen keltainen. Jaipuria kutsutaan Vaaleanpunaiseksi kauapungiksi ja sitä se tosiaan oli. Ei sellainen ällöttävän pinkki vaan enemmänkin punertava ja ruosteenvärinen, joka oli tehty kunnioituksena Walesin prinssin vierailun kunniaksi. Ennen vierailua koko kaupunki oli ollut keltainen. Hah!
Sassy pikkupoika City Palazella

Sade yllätti meidät palatsilla ja päätimme käydä vielä Tuulten palatsin ulkopuolella ja siitä hotellille suihkuun ja rentoutumaan. Tuulten palatsi oli upea ja olisi ollut mukava katsella sitä hieman kauemmin ja paremmassa säässä. Saimme palatsista muutamat kuvat, mutta ne ovat taksin sisältä märkää lasia vasten otettuja.

Hotellimme Jaipurissa oli todella kivan näköinen. Alue on kyllä taas sellainen, että emme aijo illalla lähteä kävelemään vaan syömme illallista hotellissa ja menemme varmaan aikaisin nukkumaan ennen kello viiden herätystä. Huoh. Agran olisi parasta olla heräämisen arvoinen!

Agra

Herättiin taas viiden maissa, jotta pääsimme aikaisin matkaan. Hotellimme Jaipurissa oli oikein kiva, mitä nyt wc hajosi ja suihkusta jäi nuppi käteen. Ei huolia, nuppi jäi viimeisen suihkussa olijan käteen ja rampattiin yöllä käytävän toisella puolella olevan huoneen vessassa. Lähdettiin siis aikaisin, noin kuuden maissa ja saavuttiin Agraan yhdentoista maissa. Agra on varsin pieni kaupunki. Ajettiin sinne todella kapeaa tietä, jossa autot ajoivat moottoripyörien, lehmien ja ihmisten joukossa. Köyhyys on täällä lävähtänyt suoraan kasvoille ja ei voinut kuin tuntea sääliä, kun seurasi slummien elämää.
Äiteelle terkkuja <3

Ihan ensimmäiseksi Agraan saavuttuamme lähdimme tietysti Taj Mahalille. Meille ilmestyi taas opas ja hänen avullaan pääsimme nopeasti porttien ja turvatarkastusten läpi. Miehillä ja naisilla oli eri jonot ja meidät ohjattiin vielä arvokkaampien lippujen takia lyhyempään jonoon. Turvatarkastus oli pelkkä vitsi ja kävelimme metallinpaljastimesta suoraan läpi sen piipittäessä perässämme.

Taj Mahal oli mahtava! Vaikka muistomerkistä on nähnyt vaikka kuinka monia kuvia, oli oma kokemus täysin jotain muuta. Pääsimme käymään siellä sisällä ja kiertämään koko valtavan rakennuksen. Oppaamme kertoi meille Taj Mahalin historiasta ja uutta oli ehkä se miksi juuri tämä kolmas vaimo oli ollut kuinkaan suosikki vaimo. Ensinnäkin hän oli ollut kotoisin Persiasta ja kaunis. Toiseksi hän oli ollut fiksu ja kolmanneksi hän oli synnyttänyt kuninkaalle 14 lasta. Näistä lapsista vain kuusi selvisi synnytyksestä hengissä.

Taj Mahalin jälkeen menimme käymään Agran punaisessa linnoituksessa, joka oli ollut samaisen kuninkaan koti ja vankila. Yksi hänen neljästä pojastaan syöksi tämän vallasta ja piti häntä kotiarestissa kahdeksan vuotta, aina kuolemaansa asti. Kuninkaalla oli kuitenkin hyvä näköala. Jamona-joki ja lempivaimonsa muistomerkki Taj Mahal.

Punaisen linnoituksen jälkeen lähdimme pian Delhiä kohti. Nukuimme melkein koko matkan ja Delhiin saavuttiin hieman ennen iltaseitsemän. Vielä pitäisi saada kamat kasaan ja valmistautua huomiseen eli Kalkuttaan saapumiseen! Seuraava päivitys tuleekin sieltä!