4. lokakuuta 2015

Unelmieni Darjeeling

Näköala aamulla junasta

Lähdettiin vaihtokavereiden eli Iran, Sarinan, Even ja Katin kanssa minilomalle Darjeelingiin perjantain vapaapäivän kunniaksi. Lähdettiin jo torstai-iltana yöjunalla Kalkutasta kohti New Jalgaipurin asemaa, josta oli enää neljän tunnin ajomatka vuoren selkää ylös Darjeelingiin. Ei oltu oikein otettu selvää missä Darjeeling oikeasti on, joten kipuaminen kapeita vuoristoteitä tuli yllätyksenä kaikille. Matka meni hyvin ja kuskimme oli kokenut vuoristoajelija, joten pääsimme turvallisesti määränpäähän, vaikka välillä hieman jännittikin. Juutuimme muutaman kerran ruuhkiin, koska kapeilla teillä ohittelu ei ollut mahdollista.
Heh heh

Darjeelingiin saavuttuamme etsimme ensimmäiseksi ruokaa ja sitten lähdimme kohti keskustaa. Hotellimme on kilometrin päässä keskustassa, joten pitkää matkaa ei tarvinnut talsia. Darjeeling on ilmastoltaan aivan eri luokkaa Kalkutan kanssa. Täällä on jopa hieman viileää ja illalla pitää pukeutua pitkähihaiseen ja huiviin. Nautin siitä, ettei jatkuvasti ole nihkeä, hikinen olo, vaan jopa suht freesi :D
Hotellilta ei ollut paha matka keskustaan
Ihanan värisiä taloja löydettiin

Illalla nautittiin upeasta näköalasta. Öinen Darjeeling vuoren rinteessä oli upean näköinen ja ennen nukkumaanmenoa yötaivas välkkyi salamoista. Ihme kyllä, emme kuulleet lainkaan ukkosta. Pohdimme, että olikohan ukkonen jossain alempana vuoren rinnettä ja me näimme vaan välähdykset. Jännää.

Lauantai

Llähdimme kiertämään Darjeelingia kuskin avulla. Pääsimme käymään eläintarhassa, Tea Garden nimisellä tee-plantaasilla ja japanilaisella temppelillä. Kuskimme vei meidät myös paikkaan, jossa olisi saanut kokeilla kalliokiipeilyä, mutta emme lämmenneet ajatukselle ja paikkaan, jossa olisi päässyt cable car -ajelulle, mutta emme jääneet sinne, koska jono oli aivan liian pitkä eikä lipunmyyjää näkynyt missään.
Ei lähdetty narun varassa kiipeämään, vaikka näköalat olisivat voineet olla aika hienot

Eläintarha oli todella mukava paikka vierailla. Eläimillä oli mukavasti tilaa ja paikka näytti vihreältä ja rauhalliselta. Nautin kovasti kissaeläinten näkemisestä ja paikan mustakarhu oli oikea persoona. Paikassa oli myös vuoristokiipeily museo, jossa käytiin, joka oli myös hauska nähdä. Eläintarha oli kukkulan päällä ja oli jännä huomata kuinka pienikin nousu tässä ilmanalassa ottaa heti henkeen ja kuinka pienikin urheilusuoritus vaatii veronsa, huh huh.

Tällainen löytyi eläintarhan portin vierestä
Gate to Jurassic Park
Jakki on mun uus toteemieläin

Tee-plantaaseilla käynti oli mahtavaa. Olimme Sarinan kanssa ihan innoissamme "tämän takia tänne haluttiin" hehkutettiin, kun kävelimme plantaasille tehdyllä pienellä polulla. Otimme tietysti paljon kuvia ja päädyimme myös Intialaisten kuviin. Monet pyysivät kyllä luvan ja tulivat kuvaan kanssamme, mutta oli niitäkin, jotka vain räpsäisivät kuvan ohi mennessämme. Yhden naisen kanssa jopa käteltiin kuvassa. Tuli ehkä vähän hassu fiilis, kun käteltiin kuin presidentit ikään.
Tea Garden oli mahtava paikka

Japanilainen temppeli oli mielenkiintoinen ja ihanan rauhallinen. Poispääsy oli astetta hankalampi, koska turistiautoja oli kapea tie täynnä. Meitä onneksi autettiin poispääsystä ja meidän ei tarvinnut jäädä temppeliin jumittamaan. Temppelillä oli hieno leijona, joka kielsi seisomisen. Täällä on kyllä huomannut, ettei missään saa seistä. Jos vähänkin yrittää niin kolme Intialaista osoittaa sinulle penkkiä ja komentaa hymyillen istumaan. Ja pakkohan sitten on istua. Olisi liian epäkohteliasta olla istumatta.
Älä seiso!

Kiertelyiden jälkeen käytiin syömässä, ottamassa maisemakuvia ja ostoksilla. Ostin neljä huivia, joista jokunen menee tuliaisiksi. Vaikea valinta tosin... Mitkä pidän itse ja mitkä annan lahjaksi. Saapi nähdä. Teetä pitäisi täältä vielä ostaa. Ostin itselleni paketin Tea Gardenilta, mutta ollaan menossa vielä parille muulle plantaasille, joten yritän sieltä katsoa pikku paketteja kotiin viemisiksi.

Sunnuntai

Herättiin aikaisin aamulla, varttia yli kolme, jotta päästiin seuraamaan auringonnousua Tiger hill -nimiselle teeplantaasille, joka sijaitsee Darjeelingin korkeimmalla kohdalla. Liput maksoivat 30 rupiaa ja huipulla tuli oikein kylmä. Oltiin hyvissä ajoissa paikalla, joten saimme istumapaikat. Niistä ei kuitenkaan ollut kauan iloa, kun muut katselijat hyppivät penkkien väleistä ikkunoihin, kaikkien muiden eteen. Naurettiin Intialaisten reagointia aurinkoon. Alkoi kauhea huuto, kun auringosta näkyi pelkkä sarastus. Ja aina, kun pilvet hieman liikkuivat sarastuksen edestä huuto alkoi uudestaan. Aurinko itse oli siis vielä piilossa.
Tiger Hill aamuauringossa

Kun aurinko viimein nousi, oli näköala aikamoinen. Kanchenjungavuori näkyi todella hienosti ja nähtiin jopa Mt Everestin huippu. Olin ehkä hieman fiiliksissä. Näköala oli kyllä huikea ja nautittiin sekä siitä, että auringonnoususta. Hieman oli ruuhkaa vuorelta alas tullessa ja jumitettiin hetkinen autossa. Näissä kuljetuksissa on aina jännittävää, kun ei oikein tiedä minne ollaan seuraavaksi menossa, koska vaikka kuski osaa ajaa jännittäviä vuoristoteitä, kielitaito ei ole aivan huippua.
Katselijat ja Kanchenjunga

Kuljettajamme vei meidät Rock Garden nimiseen paikkaan ja odottamieni kivikasojen sijasta meille avautui näköala mahtavalle vesiputoukselle. Meitä kuvattiin taas vaikka kuinka moneen kertaan ja tällä kertaa huomio rupesi hieman ahdistamaan. Ollaan tytsyjen kanssa mietitty, että mihinköhän kuvamme mahtavat levitä. Pitänee katsoa jos Intian matkatoimiston sivuilta hyppää omat kasvot vastaan. Saapi nähdä.
Rock Gardens oli kyllä käymisen arvoinen paikka

Päiväunien ja mahtavan lounaan jälkeen lähdimme risteilemään rautatielle. Olimme ostaneet kahden tunnin kiertoajeluliput Toy train -nimiseen junaan ja lähdimme innokkaina liikkeelle. Matka ei tosiaan ollut pitkä, mutta oli varsin huvittava. Lapset vilkuttivat junan ohi mennessä ja maisemat oli mahtavat. Loppupäivä käytettiin taas vaihteeksi ostosten merkeissä ja kasseja pakaten.
Raiteilla risteilyä

Maanantai

Ennen paluumatkan aloittamista käytiin vielä hotellimme vieressä olevalla teeplantaasilla. Happy Valley -niminen plantaasi on todella ylpeä siitä, että he ovat orgaanisia, ainoa plantaasi Darjeelingin kaupungin vieressä ja että sinne on kerran jopa satanut lunta. Päästiin kierrokselle itse tehtaaseen, jossa meille esitettiin miten tee ensin kuivataan kylmän ja kuuman ilman avulla ja kuinka teelehdistä erotetaan erilaisiin paketteihin (teepussit, irtotee) menevät osat. Meille myös näytettiin miltei kädestä pitäen mikä osa teepuskasta kerätään ja mitä ei. Oli siis todella hyvä käynti ja tietysti ostin teetä mukaan.
Happy Valley

Lähdimme Darjeelingista ennen kello kymmentä ja ajoimme mahtavaa maisemareitin takaisin maantasalle. Darjeeling oli todellakin näkemisen arvoinen paikka ja olen tyytyväinen, että pääsin siellä käymään.